Skip to main content

Rindu Syuga 9

Bab  9

Lily Sarah memandu Proton preve dengan berhati – hati. Walaupun mampu memandu kereta buatan luar negara tetapi dia tidak berminat. Dia lebih sukakan produk tempatan yang bukan sahaja murah, mudah cari alat ganti tapi setanding dengan luar negara. Tiada apa yang harus dibezakan. Sesekali kakinya menakan brek bila kereta di hadapan suka sangat membrek. Lily Sarah mula membebel di dalam hati. Memang angin satu badan kalau memandu di kala waktu orang balik kerja. Bukan sahaja berlaku kesesakan jalan raya tapi kebanyakan pemandu di Malaysia memandu tidak mengikut undang – undang. Dia teringatkan Edzral di hospital. Kasihan sahabatnya yang seorang itu. Mengeluh Edzral bila diberitahu terpaksa bercuti selama 3 bulan. Pasti mati kutu dibuatnya.
            Sesekali tangan kirinya gatal menukar channel radio semata – mata mahu mencari lagu yang disukainya. Tapi kalau semua lagu tak sedap, langkah terakhir baru pasang CD Datuk Siti Nurhaliza. Lagi puas hati dari dengar juruhebah membebel tak tentu pasal.
            Lily Sarah perasan ada sebuah motor Srio Apprilia memotong dari arah kanan. Lily Sarah terkejut dan mata membulat melihat penunggang di hadapan menunggang dengan keadaan perlahan. Lily Sarah mendengus sedikit. Terpaksa dia memandu dengan perlahan dan berhati – hati. Bila hendak memotong penunggang motor sengaja menghimpit ke kanan. Mahu tak mahu terpaksa dia mengikut rentak pemanduan penunggang motor yang perlahan itu. Sedang enak memandu kereta di depan membrek sengaja mengejut. Widad yang baru hendak menekan pedal brek terus menghentam belakang motor. Lily Sarah terus ternganga lalu meraup wajahnya berkali – kali. Aduhai, makin menyusahkan hidup! Dia terus menumbuk stereng kereta berkali – kai lalu bersandar lemah. Kemudian kembali menegakkan badannya bila terfikir dia harus menemui penunggang motor itu. Widad melihat penunggang yang lengkap dengan jaket hitam dan bertopi keledar turun dari motor.
            “Assalamualaikum saudara” Lily Sarah memberi salam dengan nada keras.
Penunggang  motor itu membuka topi keledar. Wajahnya juga serius mendekati Lily Sarah.
“Waalaikummusalam” jawab lelaki itu dengan selamba. Wajahnya tenang merenung wajah Lily Sarah.
“Kalau awak pandu laju sedikit saya rasa memang tak akan berlaku macam ni” kata Lily Sarah sambil memeluk tubuh. Suaramya dikawal agar tidak meninggi.
Lelaki itu mengeluh sambil bercekak pinggang sambil matanya mengitari jalan raya yang semakin lenggang, “ Saya rasa jalan ini raya di sini menghadkan sampai 70 km sejamkan?”
“Ye betul. Tapi sekarang waktu balik kerja. Semua orang hendak cepat sampai ke rumah. Tiada masa hendak berdondang dendang di atas jalan raya. Lagipun dah nak masuk waktu maghrib” suara Lily Sarah bergetar. Dia memang geram dengan cara pemanduan motor lelaki itu. Sangat perlahan.
So pendekkan cerita, awak yang salah. Kalau ikut undang – undang di negara  ini mana – mana kenderaan yang melanggar dari arah belakang di anggap salah” jelas lelaki itu tersenyum sinis.
Lagi bertambah nanar hati Lily Sarah mendengarnya. Dia memejamkan mata seketika cuba mencari kata – kata yang sesuai untuk mengadili dirinya. Waktu-waktu begini dia malas hendak bertekak.
“Kenapa awak pandu perlahan sangat. Awak tak boleh laju ke? Awak tak perasan ke sekarang dah nak tiba waktu maghrib”balas Lily Sarah yang juga tidak mahu mengalah,
“Sebab dah nak masuk waktu maghriblah kena pandu perlahan – lahan. Kalau laju – laju nanti macam – macam boleh Nampak. Lintasanlah, kelibatlah. Takkan itu pun tak tahu” lelaki itu memberi alasan.
“Okeylah. Saya nak cepat dah ni. Ini business card saya. Motor awak yang rosak tu saya bayar. Lagipun taklah teruk sangatkan?” Lily Sarah terus mengeluarkan business card dari beg tangan lalu disuakan kepada lelaki di hadapannya.
Lelaki itu tersenyum dan menyambut sambil membaca butiran yang tertera di atas kad itu. Brain pink Team? Dia tersenyum sendirian.
“Lily Sarah? Sedap nama tu. Okeylah, nama saya Aznal Firdaus. Selamat berkenalan. Memandangkan dah nak malam, saya balik dulu. Saya akan telefon awak bila  motor saya masuk bengkel” Aznal kembali menyarung topi keledar dan menghalakan kaki ke arah motornya.
Lily Sarah kembali ke kereta dan segera menghidupkan enjin kereta. Tidak berbunyi. Biasa kalau sekali pulas sudah memekak bunyi enjin kereta tapi kali ini sunyi sepi. Dia mencuba kali kedua. Di dalam hati dia berdebar – debar. Lanataran kesibukan yang memanjang dia tidak daapt memberikan perhatian pada kereta kesayangannya.
“Tolonglah hidup!” rungut Lily Sarah kegeraman. Dia seperti mahu menangis. Takkan dia hendak duduk di tepi jalan dalam kereta pula. Hari semkain malam. Sudah kiri kanannya kawasan hutan. Aklau ada kedai boleh juga di duduk makan dan bersolat.
Tuk! Tuk!
Lily Sarah segera menoleh. Aznal Firdaussedang tersenyum kepadanya kemudian mengangkat kepala tanda tanya. Lily Sarah segera menekan punat automatik di sebelah kanan menurunkan cermin kereta.
“Kenapa?” tanya Aznal sambil menjungkitkan kedua – dua kening.
“Kereta saya tiba – tiba tak boleh hidup” kata Lily Sarah perlahan. Wajahnya rasa kebas. Malu juga ada. Dia tidak berani memandang wajah Aznal.
“Tak apa biar saya check”Aznal menawarkan diri.
Widad keluar dari kereta. Dia hanya melihat sahaja aksi Aznal yang memeriksa di bahagian bonet depan. Kemudian memeriksa nota kecil yang melekat di cermin kiri bahagian pemandu. Aznal menggelengkan kepala.
“Kenapa?”tanya Lily Sarah.
“Awak ni sayang tak kereta awak?”
“Mestilah sayang. Kenapa?” mata Lily Sarah membulat. Suaranya ditinggikan sedikit. Inilah orang lelaki mesti pandang rendah pada perempuan dalam bab – baba kereta. Macamlah orang lelaki pandai sangat. Lily Sarah mencemik.
“Saya tengok jumlah minyak hitam di pelekat dalam kereta awak tu dah lebih 1000, faham? Kalau macam ni selalu boleh rosak kereta awak tau. Kemudian saya rasa air bateri dah habis” jelas Aznal dengan suara yang lebih kuat lagi.
Lily Sarah tergamam kemudian terkebil – kebil memandang wajah Aznal. Alamak, macam mana aku boleh lupa? Lily Sarah menggigit bibir.
“Habis tu macam mana?” Lily Sarah meneguk liur. Mengharapkan pendapat dari Aznal. Dia binggung sekarang ini. Tatkala ini fikirannya kosong. Dia teringatkan Nina tapi Nina ada blind date pula malam ini.
Lily Sarah merenung tajam perempuan itu. Nasib baik kau comel! Dah tu kau memang bertuah jumpa lelaki kacak di nan senja ini. Kalau jumpa perompak tak tahulah apa nasib kau, desis hati Aznal kemudian tersengih penuh makna.
“Tak apa saya ada kawan yang kerja sebagai Mekanik. Nanti saya telefon dia. Nampak gayanya kereta awak yang masuk bengkel dulu” Aznal tertawa kecil.
Lily Sarah menjeling tajam.
“Bagi kunci kereta awak pada saya. Esok pagi saya suruh dia repair kereta awak”
“Saya balik naik apa?” Lily Sarah buat muka sedih. Tangannya menggaru – garu kepala yang tidak gatal. Mana ada bas lalu di sini. Teksi pun tiada lalu lalang. Lily Sarah memejamkan mata seketika. Mengharapkan kejaiban untuk dirinya. Tetapi hatinya kuat mengatakan yang lelaki ini seorang yang baik bila dia melihat renungan tajam dari mata lelaki itu.
“Awak naik motor dengan saya” tegas Aznal menuju ke motor lalu mengeluarkan sesuatu dari bonet motor. Lily Sarah pasrah juga. Mahu tak mahu dia mengikut sahaja. Sudah lama dia tidak naik motor. Mujurlah dia mengenakan seluar slack
“Nah pakai ni. sebelum saya hantar awak ke rumah, temankan saya makan dulu” kata Aznal seraya menyerahkan topi keledar.
“Boleh. Saya pun lapar” Lily Sarah mengangguk macam orang bodoh. Tidak kisahlah janji sampai rumah.
“Sekejap. Ambil barang – barang penting dalam kereta awak. Saya akan telefon kawan saya minta dia tarik kereta awak ke bengkel pada malam ini juga” tegas Aznal membuat keputusan. Lagipun bahaya kalau kereta dibiarkan lama – lama di tepi jalan raya lebih – lebih lagi di kawasan sunyi sepi.
Lily Sarah cuma menurut sahaja. Dalam hati dia mengucap syukur. Mahu tak mahu terpaksa juga dia membonceng motor lelaki itu.

           
Aznal Firdaus melihat Lily Sarah menikmati mi goreng begitu asyik sekali. Sopan pun ada. Tertib juga ada. Dia hanya melihat Lily sarah menikmati hidangan. Nasi goreng ayam sudah habis dimakannya. Tinggal mahu menghabiskan the ais untuk dihabiskan.
            “ Awak bekerja sebagai apa Lily?” tanya Aznal Firdaus
            Lily Sarah mengangkat sedikit wajahnya,” saya Kerani kedai papan”
            “Ohhhh” Aznal Firdaus mengangguk  sambil mengumamkan bibir. Kerani kilang papan? Pakaian mengalahkan orang bekerja Eksekutif. Yeke dia ni kerja sebagai kerani kilang papan?
            “Sedaplah mi goreng ni. Hmmm boleh saya tambah lagi sepinggan tak?” tanya Lily Sarah dengan muka selamba. Dia hanya makan waktu pagi sahaja. Tengahari dia tidak sempat menjamah apa-apa lantaran mesyuarat dari tengahari hingga ke petang. Habis mesyuarat ada sedikit perbincangan dengan wakil pengiklanan.
            Baru Aznal Firdaus hendak membuka mulut, Lily Sarah telah melambai ke arah budak muda berusia belasan tahun yang baru sahaja mengambil tempahan makanan pelanggan.
            “Awak ni kuat makan eahh?” kata Aznal dengan rasa kurang percaya. Kalau dilihat wanita di hadapannya kurus dan ramping.
            “ Kenapa ? dosa ke makan lebih?”
            Terkedu Aznal mendengar, “Eh taklah tapi tengok gaya awak ni macam jaga badan tapi tak sangka pulak kuat mengkedaghah”
            “Mengkedaghah? Awak orang Melaka eahh?” teka Lily Sarah
            Aznal Firdaus hanya ketawa lalu mengangguk, “Ye, saya orang Kuala Sungai Baru, Melaka. Selalu ke pergi ke Melaka?”
            “ Bolehlah. Kalau saya nak amka asam pedas ke, ikan bakar ke, saya pergilah Melaka. Masjid Tanah dekat ke dengan Kuala Sungai Baru?” tanya Lily Sarah ingin tahu.
            “ Eahhh memang dekat nau..”
            “ Wah, pekat gila loghat Melaka awak” Lily Sarah tergelak perlahan.
            “ Itulah, saya dah terbiasa. Susah nak cairkan loghat saya ni. Awak duduk mana?”
            “ Saya duduk Kajang. Taman Mewah kajang.  Awak tak payah hantar saya baliklah. Kejap lagi kawan saya datang ambil saya. Kalau awak nak hantar saya ke Kajang, jauh” beritahu Lily Sarah. Dia baru shaaja WhatssApp Nina.
            “ Tak apalah. Saya tak kisah pun. Ke awak malu naik motor dengan saya”
            “ Bukan malu apa sebab kita bukan muhrim. Lagipun tak manis. Tengah malam pulak ni” beritahu Lily Sarah tersipu-sipu.

            Aznal Firdaus hanya tersenyum  terus menghabiskan makanan.

Comments

Popular posts from this blog

Tempat makan yang best

Assalamualaikum. Ada juga rakan-rakan yang tanyakan tempat makan yang best dan selalu saya pergi. Saya biasa makan di luar pun tempat makan yang biasa saya pergi tapi tak apalah saya kongsikan juga makanan yang best dan tempat makan yang best. Mungkin ada yang dah biasa pergi.













Artis menulis, Fattah Amin dan Buku

Assalamualaikum,

Berantakan juga media sosial bila isu Fattah Amin menulis buku. Ya, sesunguh itu sangat bagus dan di kagumi selepas mendengar lagunya mula berputar di corong-corong radio maka belia pria yang hebat sekali. Buku berjudul '99 Kata-Kata Fattah Amin'  dipasarkan sejak 11 Februari lalu itu mengundang kritikan dan cemuhan  ramai kerana isi kandungannya didakwa ramai sebagai tidak layak dibukukan.
Kritikan dan cemuhan buku yang di tulis oleh aktor tersebut menjadi bahan ejekan. Imej dan teks buku tersebut digantikan dengan lelaki bangla, Sultan Melaka dan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan.  Penulis-penulis selebriti janganlah menulis buku untuk sekadar tangkap muat. Hanya beberapa patah perkataan, cukup untuk melengkapkan satu muka surat. Ya,  buku ini dibuat untuk peminat. Kalau setakat gambar-gambar swafoto dengan 'copy and paste' ayat-ayat daripada laman sosial Twitter, IG atau facebook, lebih baik tidak perlu dijual.…

Sinopsis Rindu Syurga di New York

Lily Sarah meninggalkan Malaysia mengikut ibu saudaranya, Datuk Rahmah ke New York.  Dia membesar di situ sehingga berkenalan dengan Michael Ryan yang menjadi sahabat baiknya sewaktu menuntut di Universiti. Michael Ryan sebenarnya amat meminat Islam tetapi tidak boleh memeluk agama Islam kerana ibunya, Rose Wick tidak akan mengakunya sebagai anak jika Michael Ryan meninggal agama asalnya. Hasrat itu amat digfahami oleh datuknya, Eric Turner yang pernah menjadi tentera British dan berkhidmat di Tanah Melayu. Sewaktu di Universiti, Michael Ryan selalu bertindak sebagai pelindung Lily Sarah yang menjadi mangsa  diskriminasi agama.
   Lily Sarah mengahwini Novelis terkenal, Adam Rafail yang sudah tinggalkan nilai-nilai Islam dan adat Melayu dalam hidupnya. Lily Sarah cuba untuk memperbetulkan hidup suaminya. Michael Ryan yang sebenarnya memendam perasaan cinta terhadap Lily Sarah ingin menjadi sahabat pasangan suami isteri itu.
  Perubahan hidup pasangan suami isteri itu bergolak apabila…