Skip to main content

Rudy Habibie




Akhirnya dapat juga saya tonton filem ini di Astro Best. Saya tidak berkesempatan tonton di pawagam tempoh hari lantaran kesibukan dan kekangan waktu. Hanung Bramantyo adalah pengarah Indonesia kesukaan saya. 

Saya hanya boleh berikan 4/5 bintang. Ini secara peribadi saya. Lakonan Reza Rahadian memang tidak mengecewakan. Bagi apa saja watak dia mampu membawakannya dengan baik. Saya jatuh cinta dengan lakonannya sewaktu Habibie dan Ainun. Dia mampu menggerakkan tubuh badan mantan Presiden ketiga republik, Prof Dr Ing Bacharudin Jusuf Habibie itu dengan baik sekali. Mimik muka yang bersahaja bagi wajah kacaknya begitu menyerlah sekali. Tiada apa yang mengecewakan bila menonton karakternya.

Bagi menonton sekuel filem ini pula, saya berpuas hati. Filem yang mengembalikan nostalgia lama di Aachen, Jerman awal tahun 60-an yang berkisarkan impian, persahabatan dan percintaan. Dia ingin menjadi mata air bagi cita-cita Indonesia untuk menghasilkan pesawat sendiri suatu hari nanti. Ilona juga tewas dengan cinta Rudy Habibie yang begitu mencintai Indonesia. Rudy Habibie bukan lelaki yang memungkiri janji namun dia berusaha untuk memuaskan hati semua orang. Cintanya kepada Islam begitu kuat sehinggakan ibunya sendiri menemui Ilona agar memahami yang keluarganya amat taat kepada Islam. Ibunya juga bimbang seandai cinta Ilona menggoyahkan iman Rudy Habibie terhadap Islam.

Bagi Rudy Habibie, Islam ada di mana-mana. Dia berani menunaikan solat di mana-mana meskipun berani masuk ke dalam gereja. Perwatakan Rudy Habibie nampak tenang namun dia sanggup memberontak bagi mempertahankan impiannya. malahan dia bertahan dan bergaduh dengan pelajar tentera yang dibiayai kerajaan Indonesia demi cita-citanya. Rudy Habibie juga seorang yang lucu. Rakyat Jerman bagaikan tidak percaya yang Rudy Habibie mampu bercakap dalam bahasa Jerman. keluarga aku orang kanibal dan pernah makan seorang rakyat Jerman  sebab itu aku pandai berbahasa Jerman, begitulah lebih kurang ayat Rudy Habibie sehinggakan ada yang takut mendekatinya. keberaniannya berdepan dengan pelajar senior menggambarkan Rudy Habibie seseorang sanggup mengambil risiko.

Filem ini sesuai ditonton oleh anak-anak muda terutama yang menuntut di IPT dan mengambil watak ini sebagai sumber inspirasi. sSosok ulung ini memberi nafas cinta  tehadap negaranya sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

Tempat makan yang best

Assalamualaikum. Ada juga rakan-rakan yang tanyakan tempat makan yang best dan selalu saya pergi. Saya biasa makan di luar pun tempat makan yang biasa saya pergi tapi tak apalah saya kongsikan juga makanan yang best dan tempat makan yang best. Mungkin ada yang dah biasa pergi.













Artis menulis, Fattah Amin dan Buku

Assalamualaikum,

Berantakan juga media sosial bila isu Fattah Amin menulis buku. Ya, sesunguh itu sangat bagus dan di kagumi selepas mendengar lagunya mula berputar di corong-corong radio maka belia pria yang hebat sekali. Buku berjudul '99 Kata-Kata Fattah Amin'  dipasarkan sejak 11 Februari lalu itu mengundang kritikan dan cemuhan  ramai kerana isi kandungannya didakwa ramai sebagai tidak layak dibukukan.
Kritikan dan cemuhan buku yang di tulis oleh aktor tersebut menjadi bahan ejekan. Imej dan teks buku tersebut digantikan dengan lelaki bangla, Sultan Melaka dan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan.  Penulis-penulis selebriti janganlah menulis buku untuk sekadar tangkap muat. Hanya beberapa patah perkataan, cukup untuk melengkapkan satu muka surat. Ya,  buku ini dibuat untuk peminat. Kalau setakat gambar-gambar swafoto dengan 'copy and paste' ayat-ayat daripada laman sosial Twitter, IG atau facebook, lebih baik tidak perlu dijual.…

Sinopsis Rindu Syurga di New York

Lily Sarah meninggalkan Malaysia mengikut ibu saudaranya, Datuk Rahmah ke New York.  Dia membesar di situ sehingga berkenalan dengan Michael Ryan yang menjadi sahabat baiknya sewaktu menuntut di Universiti. Michael Ryan sebenarnya amat meminat Islam tetapi tidak boleh memeluk agama Islam kerana ibunya, Rose Wick tidak akan mengakunya sebagai anak jika Michael Ryan meninggal agama asalnya. Hasrat itu amat digfahami oleh datuknya, Eric Turner yang pernah menjadi tentera British dan berkhidmat di Tanah Melayu. Sewaktu di Universiti, Michael Ryan selalu bertindak sebagai pelindung Lily Sarah yang menjadi mangsa  diskriminasi agama.
   Lily Sarah mengahwini Novelis terkenal, Adam Rafail yang sudah tinggalkan nilai-nilai Islam dan adat Melayu dalam hidupnya. Lily Sarah cuba untuk memperbetulkan hidup suaminya. Michael Ryan yang sebenarnya memendam perasaan cinta terhadap Lily Sarah ingin menjadi sahabat pasangan suami isteri itu.
  Perubahan hidup pasangan suami isteri itu bergolak apabila…