Skip to main content

Menunggu Cinta Tuhan

Buku ini saya beli sudah lama baru tahun ini saya dapat membaca dan menghabiskannya. Sebuah kisah kewartawanan, kekeluargaan dan amalam ilmu hitam di kalangan masyarakat Melayu. Buku ini membawa saya merasai suka duka dunia Wartawan sebagaimana Khalidah ingin memulakan kerjayanya sebagai Wartawan Hiburan menghadapi karenah ketuanya yang garang dan cakap lepas. Khalidah begitu takut dan bimbang menulis ruangan gosp kerana beranggapan gosip itu adalah fitnah namun itulah makanan dunia akhbar dan majalah hiburan.

Ilmu hitam yang digunakan di kalangan pengusaha restoran itu adalah hal biasa. Di akui ramai pengusaha restoran menggunakan pelaris untuk melariskan jualan restorannya. Begitulah yang diamalkan oleh Latifah dan anak saudaranya, Nureen yang sanggup buat apa sahaja untuk restorannya mendapat perhatian. Latifah bersikap pendendam melakukan balas dendam terhadap Murad yang dianggap memburukkan restorannya. Namun perbuatan itu dapat di hidu oleh tiga orang pekerjanya yang berhenti kerja kerana tidak mahu bersubahat. 

Watak Khalidah seperti takut, tidak yakin, tidak berani, tidak melwan sebaliknya pasrah, redha dan berserah. Khalidah sepatutnya lebih berani dan lantang untuk membuktikan dia seorang wartawan yang mampu pergi jauh. Azrul Rasyid digambarkan watak yang sangat melampau dan menunjukkan sisi buruknya sebagai Editor akhbar hiburan. Lelaki yang di asuh penuh kasih sayang dan berpendidikan agama yang tinggi begitu mudah tergoda dengan Nureen.

Watak Azzah, ibu Azrul Rasyid juga dilihat sebagai wanita yang lemah dan bimbang hanya kerana mengenagkan dirinya yang pernah diperkosa bekas kekasihnya dan rasa bersalah terhadap suaminya sendiri hanya menyimpan satu rahsia seusia Azrul Rasyid. 

Manusia lupakan Allah. manusia hilang pedoman. manusia amat takut kesilapan lepas. mausia tidak menjaga perasaan orang lain. manusia sanggup apa sahaja asalkan impian dan cita-citanya tercapai. Manusia sentiasa lupa diri. setiap perbuatan yang salah sentiasa mendapat pembalasan. Bagi saya novel ini tidak seratus peratus Islamik.

Comments

Popular posts from this blog

Tempat makan yang best

Assalamualaikum. Ada juga rakan-rakan yang tanyakan tempat makan yang best dan selalu saya pergi. Saya biasa makan di luar pun tempat makan yang biasa saya pergi tapi tak apalah saya kongsikan juga makanan yang best dan tempat makan yang best. Mungkin ada yang dah biasa pergi.













Artis menulis, Fattah Amin dan Buku

Assalamualaikum,

Berantakan juga media sosial bila isu Fattah Amin menulis buku. Ya, sesunguh itu sangat bagus dan di kagumi selepas mendengar lagunya mula berputar di corong-corong radio maka belia pria yang hebat sekali. Buku berjudul '99 Kata-Kata Fattah Amin'  dipasarkan sejak 11 Februari lalu itu mengundang kritikan dan cemuhan  ramai kerana isi kandungannya didakwa ramai sebagai tidak layak dibukukan.
Kritikan dan cemuhan buku yang di tulis oleh aktor tersebut menjadi bahan ejekan. Imej dan teks buku tersebut digantikan dengan lelaki bangla, Sultan Melaka dan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan.  Penulis-penulis selebriti janganlah menulis buku untuk sekadar tangkap muat. Hanya beberapa patah perkataan, cukup untuk melengkapkan satu muka surat. Ya,  buku ini dibuat untuk peminat. Kalau setakat gambar-gambar swafoto dengan 'copy and paste' ayat-ayat daripada laman sosial Twitter, IG atau facebook, lebih baik tidak perlu dijual.…

Sinopsis Rindu Syurga di New York

Lily Sarah meninggalkan Malaysia mengikut ibu saudaranya, Datuk Rahmah ke New York.  Dia membesar di situ sehingga berkenalan dengan Michael Ryan yang menjadi sahabat baiknya sewaktu menuntut di Universiti. Michael Ryan sebenarnya amat meminat Islam tetapi tidak boleh memeluk agama Islam kerana ibunya, Rose Wick tidak akan mengakunya sebagai anak jika Michael Ryan meninggal agama asalnya. Hasrat itu amat digfahami oleh datuknya, Eric Turner yang pernah menjadi tentera British dan berkhidmat di Tanah Melayu. Sewaktu di Universiti, Michael Ryan selalu bertindak sebagai pelindung Lily Sarah yang menjadi mangsa  diskriminasi agama.
   Lily Sarah mengahwini Novelis terkenal, Adam Rafail yang sudah tinggalkan nilai-nilai Islam dan adat Melayu dalam hidupnya. Lily Sarah cuba untuk memperbetulkan hidup suaminya. Michael Ryan yang sebenarnya memendam perasaan cinta terhadap Lily Sarah ingin menjadi sahabat pasangan suami isteri itu.
  Perubahan hidup pasangan suami isteri itu bergolak apabila…